Na temelju članka 18. Zakona o proračunu („Narodne novine“, broj 144/21) i članka 34. Statuta Grada Pakraca (“Službeni glasnik Grada Pakraca” broj 7/23), Gradsko vijeće Grada Pakraca na 23. sjednici održanoj 19. prosinca 2024. godine, donijelo je
O D L U K U
o izvršenju Proračuna Grada Pakraca za 2025. godinu
- OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Ovom Odlukom uređuju se prihodi, primici, rashodi i izdaci proračuna Grada Pakraca za 2025. godinu (dalje u tekstu: Proračun) i njegovo izvršavanje, opseg zaduživanja i jamstava, korištenje namjenskih prihoda i primitaka, prava i obveze korisnika proračunskih sredstava, pojedine ovlasti Gradonačelnika i pročelnika upravnih odjela.
Riječi i pojmovi koji se koriste u ovoj Odluci, a koji imaju rodno značenje, odnose se jednako na muški i ženski rod, bez obzira u kojem su rodu navedeni.
Članak 2.
Korisnici Proračuna u smislu ove Odluke su:
Tijela gradske uprave
Vijeća nacionalnih manjina
Ustanove kojima je Grad osnivač i koje se nalaze u popisu Registra proračunskih i izvanproračunskih korisnika (proračunski korisnici)
- IZVRŠAVANJE PRORAČUNA
Članak 3.
Proračunska sredstva se mogu koristit samo za namjene utvrđene u Proračunu i to do visine utvrđene u posebnom dijelu Proračuna, prema načelima štednje i racionalnog korištenja odobrenih sredstava.
U svrhu namjenskog i racionalnog korištenja proračunskih sredstava svi korisnici Proračuna dužni su primjenjivati fiskalna pravila prema Zakonu o fiskalnoj odgovornosti („Narodne novine“, broj 111/18) te osigurati sustav nadzora i kontrole nad trošenjem proračunskih sredstava.
Pročelnici tijela gradske uprave te čelnici proračunskih korisnika odgovorni su za planiranje i izvršavanje svog dijela financijskog plana. Odgovornost za izvršavanje Proračuna podrazumijeva odgovornost za preuzimanje i verifikaciju obveza prema Pravilniku o postupku jednostavne nabave. Pročelnik tijela gradske uprave dužan je nadzirati poslovanje i namjensko korištenje proračunskih sredstava kod korisnika Proračuna iz svoje nadležnosti, te nadzirati korištenje subvencija, donacija i pomoći kod krajnjeg korisnika.
Članak 4.
Proračunski korisnici mogu preuzeti obveze po ugovorima koji zahtijevaju plaćanje u sljedećim godinama, uz suglasnost Gradonačelnika, a na prijedlog pročelnika nadležnog za financije.
Plaćanja koja proizlaze iz obveza preuzetih u skladu s ovim člankom, proračunski korisnici moraju kao obvezu uključiti u financijski plan u godini u kojoj obveza dospijeva.
Ukoliko tijekom godine zbog nepredviđenih okolnosti dođe do neplaniranih ostvarenja namjenskih i vlastitih prihoda te rashoda koji se financiraju iz tih prihoda, proračunski korisnici Grada Pakraca mogu provesti postupak izmjena i dopuna svog financijskog plana bez prethodne suglasnosti nadležnog proračuna, odnosno bez izmjena i dopuna proračuna.
O izvršenim izmjenama i dopunama svog financijskog plana na stavkama prihoda/rashoda s izvorom vlastiti i namjenski prihodi, proračunski korisnici su dužni u roku od osam (8) dana od dana donošenja Odluke na svojim upravnim tijelima, izvijestiti nadležni upravni odjel.
Prihodi i primici
Članak 5.
Korisnici proračuna odgovorni su za potpunu i pravodobnu naplatu prihoda i primitaka iz svoje nadležnosti, za njihovu uplatu u proračun i za izvršavanje svih rashoda i izdataka u skladu s namjenama.
Prihodi proračuna ubiru se i uplaćuju u proračun u skladu sa zakonom ili drugim propisima, neovisno o visini prihoda planiranih u proračunu.
Pogrešno ili više uplaćeni prihodi u proračun, vraćaju se uplatiteljima na teret tih prihoda. Pogrešno ili više uplaćeni prihodi koji su uplaćeni prethodnih godina, vraćaju se uplatiteljima na teret rashoda proračuna.
Rješenje o povratu pogrešno ili više uplaćenih prihoda u proračun donosi nadležni upravni odjel.
Namjenski prihodi i primici proračuna Grada Pakraca za 2025. godinu su prihodi pomoći, prihodi za posebne namjene, prihodi od prodaje ili zamjene imovine u vlasništvu Grada, primici od financijske imovine i zaduživanja i drugi prihodi u skladu s odredbama članka 52. Zakona o proračunu („Narodne novine“, broj 144/21).
Ako su namjenski prihodi i primici uplaćeni u nižem opsegu nego što je iskazano u proračunu, korisnik može preuzeti i plaćati obveze samo u visini stvarno uplaćenih, odnosno raspoloživih sredstava. Rashodi i izdaci financirani iz namjenskih prihoda mogu se izvršavati iznad planiranih iznosa, a do visine uplaćenih odnosno prenesenih sredstava.
Vlastiti prihodi
Članak 6.
Vlastiti prihodi proračunskih korisnika Grada Pakraca jesu prihodi koje proračunski korisnici ostvaruju od obavljanja poslova na tržištu i u tržišnim uvjetima, a koje poslove mogu obavljati i drugi subjekti izvan općeg proračuna.
Isplata sredstava iz proračuna
Članak 7.
Svaki rashod i izdatak iz proračuna mora se temeljiti na vjerodostojnoj knjigovodstvenoj dokumentaciji kojom se dokazuje obveza plaćanja. Plaćanje dospjelih obveza korisnika proračuna i proračunskih korisnika proračuna Grada Pakraca vrši se uz predočenje dokumentacije (zahtjev, račun i sl.) iz koje je vidljivo da je realizacija programa započeta, u tijeku ili završena.
Odgovorna osoba upravnog odjela iz čijeg se financijskog plana isplaćuju sredstva, mora prije isplate provjeriti i potpisati pravni temelj i visinu obveze koja proizlazi iz knjigovodstvene isprave pozivom na program, projekt/aktivnost i redni broj pozicije proračuna.
Članak 8.
Ako se u tijeku izvršavanja Proračuna utvrdi da su sredstva proračuna nepravilno korištena, korisniku će se privremeno obustaviti isplata sredstava, a nadležni upravni odjel dužan je odmah zahtijevati povrat sredstava.
Članak 9.
Instrumente osiguranja plaćanja, kojima se na teret Proračuna stvaraju obveze, izdaje Upravni odjel za pravne poslove i financije, a potpisuje Gradonačelnik. Instrumenti osiguranja plaćanja primljeni od pravnih osoba kao sredstvo osiguranja naplate potraživanja ili izvođenja radova i usluga dostavljaju se Upravnom odjelu za pravne poslove i financije. Evidenciju izdanih i primljenih instrumenata osiguranja plaćanja vodi Odsjek za financije
Članak 10.
Sredstva u proračunu Grada Pakraca mogu se preraspodijeliti isključivo u planu za tekuću godinu. Gradonačelnik donosi odluku o preraspodjeli sredstava uz pridržavanja odredbi članka 60. Zakona o proračunu („Narodne novine“, broj 144/21) te je dužan izvijestiti predstavničko tijelo o provedenoj preraspodjeli u polugodišnjem i godišnjem izvještaju o izvršenju proračuna.
Rashodi i izdaci mogu se preraspodijeliti najviše do pet posto na razini skupine ekonomske klasifikacije koja se umanjuje i to unutar izvora financiranja opći prihodi i primici i unutar izvora financiranja namjenski primici. Iznimno, preraspodjela sredstava unutar izvora financiranja opći prihodi i primici može se izvršiti najviše do 15 posto na razini skupine ekonomske klasifikacije ako se time osigurava povećanje sredstava učešća za financiranje projekata koji se sufinanciraju iz sredstava Europske unije.
Članak 11.
Ukoliko tijekom proračunske godine nastupe posebne okolnosti, ovlašćuje se Gradonačelnik na donošenje odluke kojima se osiguravaju sredstva za financiranje mjera i aktivnosti vezanih za posebne okolnosti, uključujući i odluke o preraspodjelama bez ograničenja odnosno u postotku većem od propisanog Zakonom o proračunu.
Gradsko vijeće posebnom odlukom utvrđuje nastup posebnih okolnosti i definira rok trajanja posebnih okolnosti.
U Proračunu Grada Pakraca utvrđena su sredstva proračunske zalihe u iznosu od 13.000,00 EUR. O korištenju sredstava proračunske zalihe odlučuje gradonačelnik. U rješenju o odobravanju sredstava na teret proračunske zalihe utvrđuje se namjena, način, dinamika isplate i rokovi utroška sredstava.
Gradonačelnik tromjesečno izvještava predstavničko tijelo o korištenju sredstava proračunske zalihe.
III. UPRAVLJANJE IMOVINOM
Članak 12.
Korisnici su obvezni u svojim financijskim planovima planirati sredstva za obvezno osiguranje službenika i imovine (vozila, zgrada i sl.).
Članak 13.
Imovinu jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave čini financijska i nefinancijska imovina u vlasništvu jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Za izvršavanje javnih službi i djelatnosti u javnom interesu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave može svojom imovinom osnovati ustanove, trgovačka društva i druge pravne osobe.
Raspoloživim novčanim sredstvima na računu proračuna u skladu sa člankom 50. Zakona o proračunu („Narodne novine“, broj 144/21) upravlja Gradonačelnik poštujući načela sigurnosti, likvidnosti i isplativosti ulaganja.
Novčana sredstva iz stavka 3. ovoga članka mogu se polagati u Hrvatsku narodnu banku, poslovnu banku te ulagati u državne vrijednosne papire o čemu odluku donosi Gradonačelnik.
Novčana sredstva iz stavka 3. ovoga članka ne smiju se ulagati u dionice i udjele pravnih osoba.
Članak 14.
U skladu s odredbama članka 48. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi („Narodne novine“, broj 33/01, 60/01, 129/05, 109/07, 125/08, 36/09, 150/11, 144/12, 19/13,137/15, 123/17, 98/19 i 144720), Gradonačelnik može odlučivati o stjecanju i otuđivanju nekretnina i pokretnina i raspolaganju ostalom imovinom u skladu s ovim Zakonom i Statutom Grada.
U slučaju iz stavka 1. ovog članka Gradonačelnik može odlučivati o visini pojedinačne vrijednosti, do najviše 0,5 % iznosa prihoda bez primitaka ostvarenih u godini koja prethodi godini u kojoj se odlučuje o stjecanju i otuđivanju pokretnina i nekretnina, odnosno raspolaganju ostalom imovinom.
Visina pojedinačne vrijednosti pokretnina i nekretnina, odnosno ostale imovine, o čijem stjecanju, odnosno otuđivanju može odlučivati Gradonačelnik za 2025. godinu utvrdit će se ovom Odlukom nakon izrade godišnjih financijskih izvještaja, razine 22, za 2024. godinu.
Gradonačelnik donosi odluke u postupcima bagatelne i javne nabave (odluku o pokretanju postupaka, odluku o odabiru i dr.) i sklapa ugovore o nabavi za predmete nabave čija procijenjena vrijednost s PDV-om prelazi iznos od 0,5 % iznosa prihoda bez primitaka ostvarenih u godini koja prethodi godini u kojoj se odlučuje ako su za svaku takvu pojedinačnu nabavu u proračunu osigurana sredstva.
Članak 15.
Proračun Grada Pakraca može se kratkoročno zadužiti isključivo za premošćivanje jaza nastalog zbog dinamike priljeva sredstava i dospijeća obveza najduže do 12 mjeseci, bez mogućnosti daljnjeg reprograma ili zatvaranja postojećih obveza po kratkoročnim kreditima ili zajmovima uzimanjem novih kratkoročnih kredita ili zajmova.
Dugoročno zaduživanje moguće je za investiciju koja se financira iz proračuna. Pod investicijom smatraju se rashodi za nabavu nefinancijske imovine (osim prijevoznog sredstva u cestovnom prometu-osobnog automobila) i drugi rashodi izravno povezani s takvom investicijom. Gradsko vijeće Grada Pakraca donosi odluku o dugoročnom zaduživanju. Grad Pakrac može se dugoročno zadužiti najviše do iznosa ukupno prihvatljivog troška za investiciju ili projekta sufinanciranog iz sredstava Europske unije u skladu s odredbama članka 122. Zakona o proračunu („Narodne novine“, broj 144/21).
Proračunski korisnici Grada Pakraca, ustanova čiji je osnivač Grad Pakrac, pravne osobe u većinskom vlasništvu ili suvlasništvu Grada Pakraca mogu se dugoročno zaduživati i refinancirati ili reprogramirati ostatak duga po osnovi kredita ili zajma uz suglasnost predstavničkog tijela Grada Pakraca. Zaduživati se mogu samo za namjene utvrđene u člansku 120. Zakona o proračunu („Narodne novine“, broj 144/2021).
Kreditno zaduženje u iznosu od 1.800.000,00 EUR koje je odobreno za kapitalne projekte planiraju se u proračunu i projekcijama prema planu korištenja.
Članak 16.
U skladu s odredbama članka 61. Zakona o proračunu („Narodne novine“, broj 144/21) nastale obveze za kapitalne projekte za koje su započeti postupci u prethodnoj godini i/ili sredstva osigurana u proračunu tekuće godine nisu izvršena do visine utvrđene proračunom i financijskim planom, mogu se u toj visini izvršavati u sljedećoj godini, obveze se podmiruju po datumu dospijeća, a korisnik ili nositelj projekta, dužan je takve rashode prvim izmjenama i dopunama proračuna uvrstiti u svoj financijski plan.
- ODGODA NAPLATE, OTPIS DUGOVANJA I PRODAJA POTRAŽIVANJA
Članak 17.
Gradonačelnik može, na zahtjev dužnika, uz primjereno osiguranje i kamate, odgoditi plaćanje ili odobriti obročnu otplatu duga, koji se ne smatraju javnim davanjima, pod uvjetima propisanim Zakonom o proračunu („Narodne novine, broj 144/21) i Uredbe o kriterijima, mjerilima i postupku za odgodu plaćanja, obročnu otplatu duga te prodaju, otpis ili djelomičan otpis potraživanja („Narodne novine“, broj 52/13, 94/14 i 144/21), u daljnjem tekstu: Uredba.
Naplata duga iz stavka 1. ovog članka može se odgoditi jednokratno do 12 mjeseci ili se može odobriti plaćanje duga u obrocima, i to maksimalno do 60 mjesečna obroka.
Članak 18.
Gradonačelnik može, na zahtjev dužnika, otpisati, odnosno uz suglasnost dužnika, prodati potraživanja koja se ne smatraju javnim davanjima pod uvjetima propisanim Zakonom o proračunu i podzakonskim propisima, tj. Uredbom.
Gradonačelnik može donijeti odluku o otpisu potraživanja u slučajevima kada je dužnik umro, a nije ostavio pokretnine i nekretnine iz kojih se može naplatiti dug.
Članak 19.
Ova Odluka stupa na snagu 1. siječnja 2025. godine, a objavit će se u „Službenom glasniku“ Grada Pakraca.
GRADSKO VIJEĆE GRADA PAKRACA
Predsjednik:
Miroslav Ivančić
KLASA: 400-02/24-01/13
URBROJ: 2177-9-20/1-24-2
Pakrac, 19. prosinca 2024. g.