Temeljem članka 17. Stavak 1. Zakona o sustavu civilne zaštite (Narodne novine 82/15 ), članka 58. Pravilnika o nositeljima, sadržaju i postupcima izrade planskih dokumenata u civilnoj zaštiti te načinu informiranja javnosti u postupku njihovog donošenja (Narodne novine 49/17) i članka 36. Statuta Grada Pakraca (Službeni glasnik Grada Pakraca br. 4/09, 1/13, 6/13, 3/15, 1/18), a na prijedlog gradonačelnice Grada Pakraca, Gradsko vijeće Grada Pakraca na šestoj sjednici održanoj dana 9. ožujka 2018. g. donosi
Analizu stanja sustava civilne zaštite za Grad Pakrac u 2017.g.
UVOD
Civilna zaštita je sustav organiziranja sudionika, operativnih snaga i građana za ostvarivanje zaštite i spašavanja ljudi, životinja, materijalnih i kulturnih dobara i okoliša u velikim nesrećama i katastrofama i otklanjanja posljedica terorizma i ratnih razaranja.
Sustav civilne zaštite obuhvaća mjere i aktivnosti (preventivne, planske, organizacijske, operativne, nadzorne i financijske) kojima se uređuju prava i obveze sudionika, ustroj i djelovanje svih dijelova sustava civilne zaštite i način povezivanja institucionalnih i funkcionalnih resursa sudionika koji se međusobno nadopunjuju u jedinstvenu cjelinu radi smanjenja rizika od katastrofa te zaštite i spašavanja građana, materijalnih i kulturnih dobara i okoliša na teritoriju Republike Hrvatske od posljedica prirodnih, tehničko-tehnoloških velikih nesreća i katastrofa, otklanjanja posljedica terorizma i ratnih razaranja.
Sustav civilne zaštite redovno djeluje putem preventivnih i planskih aktivnosti, razvoja i jačanja spremnosti sudionika i operativnih snaga sustava civilne zaštite.
Načela sustava civilne zaštite su opća načela: načelo humanosti i načelo zabrane diskriminacije te načela operativnog djelovanja sustava civilne zaštite: načelo supsidijarnosti, načelo solidarnosti i načelo kontinuiteta djelovanja.
Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave dužne su organizirati poslove iz svog samoupravnog djelokruga koji se odnose na planiranje, razvoj, učinkovito funkcioniranje i financiranje sustava civilne zaštite.
Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave dužne su jačati i nadopunjavati spremnost postojećih operativnih snaga sustava civilne zaštite na njihovom području sukladno procjeni rizika od velikih nesreća i planu djelovanja civilne zaštite, a ako postojećim operativnim snagama ne mogu odgovoriti na posljedice utvrđene procjenom rizika, dužne su osnovati dodatne postrojbe civilne zaštite.
Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave za potrebe pripravnosti i reagiranja kod velikih nesreća i katastrofa organiziraju sudjelovanje volontera radi provođenja mjera i aktivnosti u sustavu civilne zaštite, sukladno odredbama ovog Zakona i posebnih propisa.
U slučaju velike nesreće stožer civilne zaštite jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave organizira volontere u provođenju određenih mjera i aktivnosti u sustavu civilne zaštite, sukladno odredbama ovog Zakona i posebnih propisa.
Mjere i aktivnosti u sustavu civilne zaštite provode sljedeće operativne snage sustava civilne zaštite:
- a) stožeri civilne zaštite
- b) operativne snage vatrogastva
- c) operativne snage Hrvatskog Crvenog križa
- d) operativne snage Hrvatske gorske službe spašavanja
- e) udruge
- f) postrojbe i povjerenici civilne zaštite
- g) koordinatori na lokaciji
- h) pravne osobe u sustavu civilne zaštite.
Predstavničko tijelo, na prijedlog izvršnog tijela jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, izvršava sljedeće zadaće:
– u postupku donošenja proračuna razmatra i usvaja godišnju analizu stanja i godišnji plan razvoja sustava civilne zaštite s financijskim učincima za trogodišnje razdoblje te smjernice za organizaciju i razvoj sustava koje se razmatraju i usvajaju svake četiri godine
– donosi procjenu rizika od velikih nesreća
– donosi odluku o određivanju pravnih osoba od interesa za sustav civilne zaštite
– donosi odluku o osnivanju postrojbi civilne zaštite
– osigurava financijska sredstva za izvršavanje odluka o financiranju aktivnosti civilne zaštite u velikoj nesreći i katastrofi prema načelu solidarnosti.
Izvršno tijelo jedinice lokalne samouprave izvršava sljedeće zadaće:
– donosi plan djelovanja civilne zaštite
– donosi plan vježbi civilne zaštite
– priprema i dostavlja predstavničkom tijelu prijedlog odluke o određivanju pravnih osoba od interesa za sustav civilne zaštite i prijedlog odluke o osnivanju postrojbi civilne zaštite
– kod donošenja godišnjeg plana nabave u plan uključuje materijalna sredstva i opremu snaga civilne zaštite
– donosi odluke iz svog samoupravnog djelokruga radi osiguravanja materijalnih, financijskih i drugih uvjeta za financiranje i opremanje operativnih snaga sustava civilne zaštite
– odgovorno je za osnivanje, razvoj i financiranje, opremanje, osposobljavanje i uvježbavanje operativnih snaga sukladno usvojenim smjernicama i planu razvoja sustava civilne zaštite
– izrađuje i dostavlja predstavničkom tijelu prijedlog procjene rizika od velikih nesreća i redovito ažurira procjenu rizika i plan djelovanja civilne zaštite
– osigurava uvjete za premještanje, sklanjanje, evakuaciju i zbrinjavanje te izvršavanje zadaća u provedbi drugih mjera civilne zaštite u zaštiti i spašavanju građana, materijalnih i kulturnih dobara i okoliša
– osigurava uvjete za raspoređivanje pripadnika u postrojbe i na dužnost povjerenika civilne zaštite te vođenje evidencije raspoređenih pripadnika
– osigurava uvjete za vođenje i ažuriranje baze podataka o pripadnicima, sposobnostima i resursima operativnih snaga sustava civilne zaštite
– uspostavlja vođenje evidencije stradalih osoba u velikim nesrećama i katastrofama.
Izvršno tijelo jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave koordinira djelovanje operativnih snaga sustava civilne zaštite osnovanih za područje te jedinice u velikim nesrećama i katastrofama uz stručnu potporu nadležnog stožera civilne zaštite.
Općinski načelnik, gradonačelnik i župan dužni su se osposobiti za obavljanje poslova civilne zaštite u roku od šest mjeseci od stupanja na dužnost, prema programu osposobljavanja koji provodi Državna uprava.
ZAKONSKE ODREDBE
r.br. | ZAKONI – PRAVILNICI – UREDBE | NN |
1. | ZAKON O SUSTAVU CIVILNE ZAŠTITE | 82/15 |
2. | Pravilnik o standardnim operativnim postupcima za pružanje pomoći nižoj hijerarhijskoj razini od strane više razine sustava civilne zaštite u velikoj nesreći i katastrofi | 37/16 |
3. |
|
37/16
47/16 |
4. | Naputak o načinu postupanja u slučaju zlouporabe poziva na broj 112 | 37/16 |
5. | Pravilnik o izgledu, načinu i mjestu isticanja obavijesti o jedinstvenom europskom broju za hitne službe 112 | 38/16 |
6. | Pravilnik o vrstama i načinu provođenja vježbi operativnih snaga sustava civilne zaštite | 49/16 |
7. | Pravilnik o uvjetima koje moraju ispunjavati ovlaštene osobe za obavljanje stručnih poslova u području planiranja civilne zaštite | 57/16 |
8. | Pravilnik o zemljopisno-obavijesnom sustavu državne uprave za zaštitu i spašavanja | 57/16 |
9. | Pravilnik o tehničkim i drugim uvjetima koje moraju ispunjavati ovlaštene osobe za ispitivanje ispravnosti tehničkih sredstava i opreme civilne zaštite | 57/16 |
10. | Uredba o jedinstvenim znakovima za uzbunjivanje | 61/16 |
11. | Pravilnik o smjernicama za izradu procjene rizika od katastrofa i velikih nesreća za područje RH i Jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave | 65/16 |
12. | Pravilnik o tehničkim zahtjevima sustava javnog uzbunjivanja stanovništva | 69/16 |
13. | Pravilnik o postupku uzbunjivanja stanovništva | 69/16 |
14. | Pravilnik o mobilizaciji, uvjetima i načinu rada operativnih snaga sustava civilne zaštite | 69/16 |
15. | Pravilnik o sadržaju, obliku i načinu vođenja očevidnika inspekcijskog nadzora u sustavu civilne zaštite | 69/16 |
16. | Pravilnik o vrsti i postupku dodjele nagrada i priznanja Državne uprave za zaštitu i spašavanje | 75/16 |
17. | Pravilnik o vođenju evidencija pripadnika operativnih snaga sustava civilne zaštite | 75/16 |
18. |
|
98/16
67/17 |
19. | Pravilnik o odori pripadnika operativnih snaga civilne zaštite i državnih službenika i namještenika državne uprave za zaštitu i spašavanje | 99/16 |
20. | Pravilnik o vođenju jedinstvene evidencije i informacijskih baza podataka o operativnim snagama, materijalnim sredstvima i opremi operativnih snaga sustava civilne zaštite | 99/16 |
21. | Uredba o sastavu i strukturi postrojbi civilne zaštite | 27/17 |
22. | Uredba o načinu i uvjetima za ostvarivanje materijalnih prava mobiliziranih pripadnika postrojbi civilne zaštite za vrijeme sudjelovanja u aktivnostima u sustavu civilne zaštite (NN 33/17) | |
23. | Pravilnik o nositeljima, sadržaju i postupcima izrade planskih dokumenata u civilnoj zaštiti te načinu informiranja javnosti u postupku njihovog donošenja | 49/17 |
24. | Pravilnik o načinu rada u aktivnostima radijske komunikacije za potrebe djelovanja sustava civilne zaštite u velikim nesrećama i katastrofama | 53/17 |
25. | Pravilnik o postupku primanja i prenošenja obavijesti ranog upozoravanja, neposredne opasnosti te davanju uputa stanovništvu | 67/17 |
- STANJE SUSTAVA CIVILNE ZAŠTITE
U 2017.g. poduzeto je slijedeće:
- Ažuriran je Plan zaštite i spašavanja,
- Donesene su Smjernice za razvoj sustava civilne zaštite za 2018. g.
- Donesene su mjere zaštite i spašavanja u zimskom razdoblju,
- Donesene su mjere zaštite i spašavanja u turističkoj sezoni,
- Donesen je Plan operativne provedbe programa aktivnosti u provedbi posebnih mjera zaštite od požara u 2017.g.
- Donesena je odluka o imenovanju stožera civilne zaštite
- Donesen je poslovnik o načinu rada stožera civilne zaštite
- Ustrojene su evidencije pripadnika operativnih snaga sustava civilne zaštite
- CIVILNA ZAŠTITA: (stožer civilne zaštite, postrojba CZ opće namjene)
FUNKCIJA |
IME I PREZIME | ADRESA | TELEFON | TELEFON
24 SATA |
|
STAN | POSAO | ||||
Načelnik Stožera | Marijan Širac | I.G. Kovačića 39, Pakrac | 411080 | 098 927 3910 | |
Zamjenik načelnika | Zlatko Zerdin | Pakrac, J.J. Strossmayera 72 | 412918 | 411733 | 091274 0460 |
Član Stožera za protupožarnu zaštitu | Zlatko Zerdin | Pakrac, J.J. Strossmayera 72 | 412918 | 411733 | 0912740460 |
Član stožera za komunalne djelatnosti | Zdravko Vostri | Kralja Tomislava 50, Pakrac | 411900 | 411307 | 098566868 |
Predstavnik Policijske uprave | Ivan Ančić | Kralja Tomislava 12, Pakrac | 454634 | 0992727565 | |
Predstavnik Područnog ureda za zaštitu i spašavanje | Slavko Marinac | K.Krešimira 53
Požega |
290602 | 0911121805 | |
Član Stožera za medicinsko zbrinjavanje | Slavica Klaić | M. Gupca 74, Pakrac | 411982 | 254401 | 0912279469 |
Član Stožera za veterinarsko zbrinjavanje i asanaciju | Siniša Horvat | Lipik, Baranjska 24 | 411019 | 0989012333 | |
Član Stožera za zbrinjavanje stanovništva i evakuaciju | Ivica Turuk | Pakrac, Matije Gupca 58 | 412484 | 411830 |
0916359965 |
HGSS | Zvonimir Miler | Pakrac, A. Hebranga 6/15 | 412474 | 0997916253 | |
Zapovjednik postrojbe CZ opće namjene grada Pakraca | Milan Ristić | J. J. Štrosmajera 7 | 411939 | 0989596513 |
- Postrojba civilne zaštite opće namjene
Sukladno Procjeni ugroženosti, Planu zaštite i spašavana i Planu civilne zaštite ustrojena je postrojba civilne zaštite opće namjene koji broji 42 (četrdesetidva) obveznika.
Određeno 5 (pet) teklića za poslove mobilizacije snaga civilne zaštite.
- Povjerenici civilne zaštite
Određeni su povjerenici za 28 (dvadesetosam) mjesnih odbora sukladno Planu civilne zaštite
- PREVENTIVA
Doneseni su Planovi zaštite i spašavanja i Plan civilne zaštite.
- Plan zaštite i spašavanja
Planovi Grada sastoje se od planova djelovanja po mjerama zaštite i spašavanja sa zadaćama svakog nositelja, čijim ostvarivanjem se osigurava usklađeno djelovanje operativnih snaga u aktivnostima zaštite i spašavanja na određenom području.
Planovi se donose poradi utvrđivanja organizacije aktiviranja i djelovanja sustava civilne zaštite, preventivnih mjera i postupaka, zadaća i nadležnosti ljudskih snaga i potrebnih materijalno-tehničkih sredstava, te provođenja zaštite i spašavanja do otklanjanja posljedica katastrofa i velikih nesreća.
Planovi se sastoje od:
- Upozoravanja,
- Pripravnosti, mobilizacije (aktiviranja) i narastanja operativnih snaga,
- Mjera zaštite i spašavanja.
Planovi se, po mjerama zaštite i spašavanja, izrađuju za svaki događaj iz Procjene koji može izazvati katastrofu i veliku nesreću te za opasnosti i prijetnje:
- poplava i prolomi hidroakumulacijskih brana,
- potres,
- opasnosti od prirodnih uzroka,
- tehničko-tehnološke izazvane nesrećama s opasnim tvarima u stacionarnim objektima u gospodarstvu i u prometu,
- nuklearne i radiološke nesreće,
- epidemije i sanitarne opasnosti, nesreće na odlagalištima otpada te asanacija.
- Plan civilne zaštite
Plan CZ je dio Plana jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave koji se sastoji od ustroja civilne zaštite, popune obveznicima i materijalno – tehničkim sredstvima i mobilizacije, a sadrži i sljedeće mjere civilne zaštite:
- a) Mjera sklanjanja,
- b) Mjera evakuacije,
- c) Mjera zbrinjavanja
- VATROGASTVO
Za DVD-a na području Grada Pakrac, sukladno njihovim vlastitim programima i razvojnim projektima, u proračunu Grada Pakraca za 2017. godinu osigurana su sredstva u iznosu od 161.000,00 kn za:
– nabavku vatrogasne opreme ,
– osiguranje i tehnički pregledi vatrogasnih vozila,
– vatrogasne vježbe,
– sustav organizacije i djelovanja ( dežurstva aktivna i pasivna),
– liječnički pregledi vatrogasaca
- SKLONIŠTA – PROSTORI ZA SKLANJANJE
Pregled podrumskih prostorija koje se mogu koristiti za sklanjanje
Na području grada nalazi se jedno sklonište – Sklonište osnovne zaštite Pakrac, Trg Franje Tuđmana 1.
- UDRUGE GRAĐANA OD ZNAČAJA ZA SUSTAV CIVILNE ZAŠTITE
Udruge građana predstavljaju značajan potencijal Grada. Članove udruga je potrebno uključiti u one segmente sustava civilne zaštite obzirom na područje rada za koje su osnovani. Udruge koje funkcioniraju imaju utvrđen ustroj, poznati su im potencijali članova, u redovitoj djelatnosti okupljaju se oko zajedničkih ciljeva, imaju iskustva u organizaciji i dr.
Udruge građana:
Hrvatski crveni križ – Gradsko društvo Crvenog križa „Pakrac“, B. Radić 13, Pakrac |
Odred izviđača Pakra, Trg bana J. Jalačića 18, Pakrac |
Hrvatska katolička udruga medicinskih sestara, Bolnička ul. b.b., Pakrac |
Planinarsko društvo „Psunj“,Hrvatskih velikana 3, Pakrac |
Radio klub „Pakrac“,B. Radić 13, Pakrac |
Lovačko društvo „Fazan“,Matkovac bb, Pakrac |
Lovačko društvo „Košuta“,Branešci 3, Pakrac |
Lovačko društvo „Psunj“,Ulica Matice hrvatske 21, Pakrac |
Športsko ribolovno društvo „Papuk“ Radničko naselje 6, Pakrac |
- OPERATIVNE SNAGE SUSTAVA CIVILNE ZAŠTITE I PRAVNE OSOBE OD INTERESA ZA SUSTAV CIVILNE ZAŠTITE
7.1 Operativne snage sustava civilne zaštite
- Stožer civilne zaštite Grada Pakraca
- Postrojba civilne zaštite opće namjene Grada Pakraca
- Povjerenici civilne zaštite
- DVD Pakrac, Obala Petra Krešimira IV 26, Pakrac
- DVD Badljevina, Trg dr. F. Tuđmana bb, Badljevina
- DVD Omanovac, Omanovac bb
- DVD Donja Obrijež, Donja Obrijež 65
- DVD Veliki Banovac, Veliki banovac bb
- DVD Prekopakra, Dr. A. Starčevića bb, Prekopakra
- HGSS, Stanica Požega
7.2 Pravne osobe od interesa za sustav civilne zaštite
Komunalac d.o.o. Pakrac, Ul. Križnog puta 18, Pakrac |
Vode Lipik d.o.o,Ul.Križnog puta 18,Pakrac |
Pakrac plin d.o.o, Ul Križnog puta 18,Pakrac |
Veterinarska stanica Pakrac d.o.o.,Ul.Križnog puta 8,Pakrac |
ZAKLJUČAK
Temeljem analize sustava civilne zaštite može se zaključiti da je stanje sustava civilne zaštite zadovoljavajuće.
Doneseni su svi planski dokumenti koji uređuju stanje sustava civilne zaštite, izvršeno je smotriranje i popuna Postrojbe civilne zaštite, nositelji zadaća i aktivnosti po mjerama sustava civilne zaštite upoznati su sa planskim dokumentima, a stožer civilne zaštite aktivno je uključen u provođenje mjera sustava civilne zaštite.
U narednom periodu potrebno je više pažnje posvetiti na edukaciji i uvježbavanju snaga sustava civilne zaštite kroz provođenje vježbi i edukacija, te kroz proračun osigurati dostatna financijska sredstva za realizaciju navedenih zadaća.
IZVOD IZ PRORAČUNA
o visini osiguranih sredstava
za organizaciju i razvoj sustava civilne zaštite u 2017. godini
RRed. broj | OPIS POZICIJE | REALIZIRANO
u 2017. god. (kn) |
PLANIRANO
u 2018. god. (kn) |
1. | STOŽER CIVILNE ZAŠTITE I POSTROJBE CZ (opće namjene) | ||
-osiguranje uvjeta za evakuaciju, zbrinjavanje, sklanjanje i druge aktivnosti i mjere u sustavu civilne zaštite | |||
-Stožer civilne zaštite – odore | |||
-Postrojba CZ opće namjene – odore | |||
-Procjena rizika | 20.000,00 | ||
-Poslovi civilne zaštite | |||
-Materijalna i tehnička oprema operativnih snaga | 15.000,00 | ||
-Smotriranje postrojbe opće namjene i vježba | |||
– redovno tekuće ažuriranje priloga i podataka iz sadržaja dokumenata – Čl. 17 st. 3. zakona | 12.000,00 | 12.000,00 | |
UKUPNO: | 12.000,00 | 47.000,00 | |
2. | VATROGASTVO | ||
-JVP PSŽ i DVD Pakrac | 239.551,48 | 250.000,00 | |
-Dobrovoljne vatrogasne postrojbe | 161.000,00 | 150.000,00 | |
-Vatrogasna zapovjedništva Grada | |||
-Procjena ugroženosti i Plan zaštite od požara | 7.000,00 | ||
UKUPNO: | 400.551,48 | 407.000,00 | |
3. | SKLONIŠTA (prostori za sklanjanje) | ||
-Tekuće održavanje |
|||
UKUPNO: |
|||
4. | UDRUGE GRAĐANA | ||
HGSS |
6.000,00 | 8.000,00 | |
UKUPNO: |
6.000,00 | 8.000,00 | |
5. | SLUŽBE I PRAVNE OSOBE (kojima je zaštita i spašavanje redovna djelatnost) | ||
GD HCK Pakrac | 104.841,96 | 100.000,00 | |
UKUPNO: | 104.841,96 | 100.000,00 | |
SVEUKUPNO ZA SUSTAV CIVILNE ZAŠTITE |
523.393,44 | 562.000,00 |
KLASA: 810-01/18-01/1
URBROJ: 2162-05/01-18-1
U Pakracu, 9. ožujka 2018. g.
Predsjednik: Miroslav Ivančić v. r.